kompetencje dyr
Kompetencje Dyrektora V Liceum Ogólnokształcącego
(Statut V Liceum Ogólnokształcącego - rozdz. 4)
§ 16.
1. Kompetencje dyrektora określają odrębne przepisy.
2. Dyrektor w swoich zadaniach:
- jest kierownikiem zakładu pracy dla nauczycieli i innych pracowników niebędących nauczycielami;
- decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
- przyznawania nauczycielom i innym pracownikom szkoły nagród dyrektora, dodatków motywacyjnych oraz wymierzania kar porządkowych;
- występowania z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i związków zawodowych;
- kieruje działalnością liceum oraz reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej;
- zapewnia nauczycielom pomoc w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- zapewnia uczniom i nauczycielom bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
- współdziała ze szkołami wyższymi w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych;
- w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną, związkami zawodowymi i Samorządem Uczniowskim;
§ 17.
1. Dyrektor może w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę zmienić lub wprowadzić nowe profile kształcenia (działalność innowacyjna i eksperymentalna szkoły).
2. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym, wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności liceum.
3. Na wniosek rodziców dyrektor, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego, poza szkołą.
4. Na wniosek rodziców ucznia (samego ucznia bądź nauczyciela przedmiotu), po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor może zezwolić na indywidualny program nauki.
5. Na wniosek rodziców ucznia, w oparciu o opinię lekarza, dyrektor może zwolnić ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub wykonywania określonych ćwiczeń na czas określony w opinii.
8. Dyrektor przygotowuje projekt arkusza organizacyjnego liceum na każdy rok szkolny zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Dyrektor tworzy warunki do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów.
10. Dyrektor zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
11. Dyrektor liceum jest odpowiedzialny za kontakty z mediami. Dyrektor liceum może wskazać inne osoby do kontaktów z mediami.